onsdag 7 mars 2012

Gott att dricka

Som nämnt är jag inte så mycket för det här med alkohol. Dock har Systembolaget en himla massa gott och festligt att erbjuda för den som gjort samma val som jag. Mina favoriter hittills har varit ett gäng äppelmuster de hade 2010 (inte ett dugg sötsliskiga, utan motsvarande ett sjysst vitt vin) och 100% blåbär, som är just vad det låter som. Vanligtvis är ju blåbärsdrickor spetsade med en himla massa socker, men ta bort det och du har helt gudomlig dryck!

I vårt hushåll är vi allmänt dåliga på att göra helg och festa till det. Medan kollegorna pratar om alla färska skaldjur och annat de inmundigar på fredagskvällarna, sitter vi ofta här med samma fiskpinnar och grejer som alla andra dagar. Detta måste det så klart bli ändring på, och vad är väl en smidigare väg till feststämning än mumsigt dricka? Med detta i åtanke smet jag häromdagen in på Systemet för att bunkra upp inför kommande helger. Här är resultatet:


Från vänster:
Sanbitter - lite fördrinksmaterial, skulle jag tro. Kommer jag ihåg rätt har jag smakat detta förut, och det gör sig i sådana fall ihop med apelsinjuice eller soda. Lite camparistuket över det hela.

100% blåbär - se ovan.

Fentimans Mandarin and Seville Orange Jigger - oklart exakt vad detta är, men det ska vara något med ingefära och lite örter, men innehåller också kolsyrat vatten.

Nannystate - öl som många inte tror är alkoholfritt, skulle nog bli en storsäljare om krogen tog in. Själv är jag dock inte särskilt förtjust, men det finns ju andra i hushållet som är.

Fentimans Shandy - aldrig testat förut, gav ett så stoutigt intryck på flaskan så jag kunde inte låta bli. Förmodligen kommer jag att bli mycket besviken.

Jever - öl

Årets skörd/Kiviks äppelmust av Gravenstein - har stora förhoppningar, om det är någorlunda som den som fanns i butik 2010. Fanns inget vettigt 2011.

Gastronomigruppens Äppelmust Ingrid Marie -  vill minnas att den inte är riktigt lika najs som Kiviks, men jag får återkomma om det.

Inga kommentarer: