fredag 3 februari 2012

Heter det inte Corona?


Vi är en familj som tycker om att gå på loppis - loppis är helt enkelt ett helt strålande lördagsnöje. Maken och jag kan titta på fina saker, medan barnen kan leka lite med udda leksaker som inte finns någon annastans (och ibland kanske till och med få något med sig hem). På Erikshjälpen här i byn kostar en bulle dessutom inte mer än en femma, så fika kommer väl till pass.

Senaste rundans fynd var ett Corona (heter det inte så? - hittar inget när jag googlar); ni vet det där gamla spelet som var inne på typ 70-talet (kvalificerad gissning, trots att jag inte var född än). Spelet har samma princip som biljard, på ett ungefär, fast istället för små klot har du små träringar som ska ner i något av de fyra hörnen...

Eftersom jag inte hittar det när jag googlar kan jag inte heller komma ihåg exakt hur en ska spela. Än så länge är det kanske inget jätteproblem, eftersom Bumbi hittat på sina egna regler som går ut på att han ska använda en kazoo istället för kö och sedan skjuter vi samtidigt runt alla träringarna planlöst. Men vi har kul ändå.

Fast iallafall - för framtida bruk, är det någon som vet hur en spelar? Eller vad spelet heter?

2 kommentarer:

jspr sa...

Det är stor förvirring om stavningen, men "couronne" ger en del träffar med regler.

Helen Rosenberg sa...

Tack! Vet inte var jag fått corona ifrån, men av kommentarerna jag fick på facebook förstod jag att jag inte var helt ensam om den tron...